Parodontológia

Fogágybetegség (fogínysorvadás)

A fogágy  a fog tartószerkezete, ami az ínyből, az alatta lévő csontszövetből, és a fog gyökerét a csonthoz rögzítő rostrendszerből áll. Az egészséges fogágynak kulcsfontosságú szerepe van fogaink élettartamának.

Ha nem ápoljuk rendszeresen, megfelelően fogainkat, az nem csak fogszuvasodáshoz, de fogágy betegség kialakulásához is vezethet (fogínysorvadás, parodontitis) .Minél tovább áll fent ez a gyulladásos folyamat, annál kisebb az esély a fogak megmentésére, ezért nagyon fontos a megfelelő szájhigiené mellett a rendszeres fogászati kontroll.

A fogágybetegség mára a népbetegségek közé tartozik.  Nyugat-Európai és Észak-Amerikában statisztikák szerint felnőtt- és időskorban a fogágybetegség jelenti a fogelvesztés fő okát, ilyen szempontból nagyobb jelentősége van, mint a fogszuvasodásnak.

A magyar lakosság körében a fogíny gyulladásából keletkező veszélyek csak kevéssé ismertek, mint ahogy az is, hogy a megelőzésre már fiatal korban gondolni kell.

A szövődmények közé tartoznak a szív- és érrendszeri megbetegedések, a koraszülés, a cukorbetegség és egyéb légzőszervi megbetegedések is.

Hogyan kezdődik a folyamat?

A betegség kezdetén fogínygyulladás jelenik meg. Az íny élénk piros lesz, megduzzad és nyomásra, például fogmosáskor könnyen vérzik. Ha ekkor nincs megfelelő kezelés, a betegség sok esetben progrediálhat fogágygyulladásba, mely során az íny elválik a fogtól és ún. tasak keletkezik közöttük, amely kezdetben nem mély. A betegség előrehaladtával egyre mélyül megteremtve a lehetőséget arra, hogy egyre inkább az un. anaerob baktériumok telepedjenek meg benne. Ezek felelősek az egyre kiterjetebb szövetpusztulásért,  mely egy idő után a fogak meglazulásához és elvesztéséhez vezet.  A tasakokban gyakran ún. íny alatti fogkő is kialakul.

Amíg csak fogínygyulladás áll fenn, a folyamat nem jár a fogak tartószerkezetének visszafordíthatatlan károsodásával. Rendelői professzionális fogtisztítás, fogkőeltávolítás, egyéni szájhigiénés oktatás követően az otthoni alapos szájhigiéné újra egészséges viszonyokat teremthet. Ha viszont a betegség már elérte a mélyebb rétegeket, és már fogágybetegségről beszélünk, a folyamat ugyan megállítható, de az elpusztult szövetek helyreállítására csak ritkán van lehetőség. Többnyire meg kell elégednünk azzal, hogy nem következik be teljes regeneráció, de legalább eltűnnek a mély tasakok a bennük található és az ilyen környezetet kedvelő baktériumokkal együtt. Az ideális helyzet, amikor újra csak sekély tasakok találhatók, szerencsés esetben elérhető csak konzervatív módon: ultrahangos, illetve kéziműszeres, íny alatti és feletti fogkőeltávolítással, tasaktisztítással; vagy sebészi úton.  Fontos azonban azt is tudni, hogy egy sebészi tasakmegszüntetés, vagy az elpusztult szövetek sebészi helyreállítása csak nagyon alapos, akár hónapokig tartó előkészületek és kiváló otthoni fogápolás megléte esetén lehetséges.

A fogágygyulladásra gyakran nem fordítunk kellő figyelmet, hiszen legtöbbször nem jelentkezik vele fájdalom, és ez által észrevétlen a lefolyása. A korai felismerés kiemelten fontos, hogy megakadályozhassuk a fertőzés következményeit.

Tünetei:

• ínyvérzés
  • ínyduzzanat
  • a fogak mozgathatósága
  • kellemetlen szájíz és lehelet
  • esetleg fájdalom

Kiváltó oka a fogakon kialakult lepedék (plakk), amely nagy számban tartalmaz baktériumokat. Ezeknek a baktériumoknak egy része képes az ínyszöveten keresztül bejutni a mélyebb rétegekbe, ahol gyulladásos reakciót váltanak ki. Ez kezdetben még csak ínyvérzést okoz, de idővel a  csontszövetben is károsodást eredményez.

Laza fogak? Vérző íny?

A fogkrém és szájvíz nem fogja megoldani!

A fogágybetegség kezelése alapfeltétel számos fogorvosi beavatkozás (pl.: implantátum, korona, porcelánhéj, tömés, fogfehérítés) megkezdéséhez!

Egyénre szabott kezelési tervek

A fogágybetegség kialakulását különböző kórokozók okozzák, lefolyását általános betegségek, szerzett vagy öröklött állapotok, hajlamosító tényezők befolyásolhatják. Ezeket alaposan fel kell deríteni, hogy a kezelés stratégiáját a siker esélyével lehessen megtervezni. Csodaszerek nincsenek, csak alapos vizsgálatokon nyugvó, a legújabb tudományos módszereket felhasználó egyénre szabott kezelési tervek. Ennek érdekében a fogágybetegség diagnosztizálásához a következő vizsgálatokat végezzük:

1. Általános állapotfelmérés

Egy kérdőíven rákérdezünk általános betegségek meglétére, amelyek befolyásolhatják a fogágybetegség kialakulását, vagy összefüggésbe hozhatók a fogágybetegséggel

2. Fogászati állapotfelmérés

Felmérjük a páciensek fogápolási szokásait. Helyi, szájüregi tényezőket térképezünk fel, amelyek befolyásolhatják a fogágybetegség kialakulását és a kezelését. Korábbi fogászati beavatkozásokat mérünk fel, és parodontológiai szempontból kiértékeljük.

3. Röntgendiagnosztika

Komplett, ún. kisröntgen-státusz alapján történik. Ugyan a panoráma-röntgen is segít, de a különböző fogcsoportokról speciális módszerrel készített kisröntgenek sorozata nagyobb diagnosztikus értékkel bír.

4. Parodontológiai állapotfelmérés

Minden fog körül 6 helyen megmérjük a tasakok mélységét, az ínyvisszahúzódás (recesszió) mértékét, megállapítjuk az ún. szondázási ínyvérzés indexét, többgyökerű fogaknál furkációérintettség-vizsgálatot végzünk, és a fogmozgathatóságot is megvizsgáljuk.

A fenti adatok alapján történik a diagnózis felállítása és a kezelési terv kidolgozása. A kezelés (bázisterápia) után további kontrollvizsgálatok szükségesek. Különösen lényeges az ún. újraértékelés, ami kb. 3 hónappal a kezelés után egy újabb komplett parodontológiai állapotfelmérést jelent. Ekkor újra rengeteg adatot kapunk, amelyek a kiindulási adatokkal összevethetők, így objektív módon megállapítható a kezelés sikere, vagy sikertelensége. A sikernek objektív kritériumai vannak. Ilyenkor lehet arról dönteni, hogy szükséges-e parodontológiai sebészeti beavatkozásokat végezni, vagy kezdődhetnek-e az egyéb fogászati beavatkozások, pl. fogszabályozás, implantáció.

Csak egy sikeres parodontológiai kezelés után lehet az egyéb fogászati kezeléseket (fogszabályozás, implantáció) elvégezni, különben ez utóbbi kezelések sikertelenségének az esélye az átlagosnál jóval nagyobb!

Terápiás eljárások a betegség kezelésére

A fogínytasakok megtisztítása során a kezelés fő célja, az úgynevezett biofilm eltávolítása, mely a parodontitist okozó baktériumokat tartalmazza. Ez gyökérsimítás útján történik. Ennél a „mélytisztításnál” a fogorvosok és a szájhigiénikusok a fogíny alatt dolgoznak. Parányi eszközökkel tisztítják meg a gyökereket, majd polírozzák. Így egy sima felületet kapunk, melyen nehezebben tapad meg a lepedék. A gyökértisztítást helyi érzéstelenítés mellett végzik.

Az ábra a fogínytasakok hagyományos és lézeres tisztítását szemlélteti

Amennyiben agresszív baktériumok a fogágygyulladás kiváltói, akkor a megfelelő hatású gyógyszerekkel, gyakran egyszerre több antibiotikummal is kell kezelni a betegséget. Ezeket tabletta formájában kell bevenni. Az összes fog körül található összes tasakot 24 órán belül ki kell tisztítani, és a gyógyszer szedését is azonnal el kell kezdeni.

Egy tasak minél mélyebb, annál kevésbé hozzáférhető még speciális műszerekkel is, teljes gyógyulás ezért nem mindig érhető el. De még ebben az esetben is a hagyományos tasaktisztítás az első lépés, mert csökkenti a baktériumok mennyiségét, és beindíthatja a gyógyulási folyamatokat. Ha ez az első beavatkozás nem, vagy csak korlátozottan sikeres, előtérbe kerülnek a sebészi kezelések. Ez gyakran a tasakok sebészi megszüntetését jelenti, de bizonyos esetekben az elpusztult szöveteket újra fel lehet építeni.

Két fő irányvonal létezik. Az egyik a konzervatív terápia, melynek során többszöri tisztítás (kürettálás) során eltávolítjuk mind az íny alatti, mind az íny feletti fogkövet és lepedéket. Ezzel párhuzamosan a pácienseket megtanítjuk a tökéletes fogmosási technikákra, ezzel megelőzve az újabb lepedék kialakulását. A páciensek egy része erre a konzervatív kezelésre nagyon jól reagál. Megszűnik az ínyvérzés, megáll a betegség előrehaladása, sőt, sok esetben az elveszett csontszövet is képes valamennyire regenerálódni, így a fogak stabilizálódnak.

A másik lehetséges kezelés a sebészi eljárás. Ezt azoknál a pácienseknél javasoljuk, akiknél a konzervatív kezelés után még további helyreállító műtétre van szükség. A műtétek a célja az elveszett íny- és csontszövet helyreállítása (regeneráció).

Az időben észrevett (diagnosztizált) fogágybetegség progradiálása megállítható, a panaszok megszüntethetők.

A fogínysorvadás kezelése  rendszeresen kontrollált folyamat, amiben a pácienseknek is aktív, együttműködő szerepe van.